söndag 28 april 2013

Paris, je t'aime



Jag är i Paris!
Jag tog mitt pick och pack (9,8kg i handbagage) och bara åkte. Nu bor jag på Svenska Studenthemmet, det är som en liten dröm med blåa fönsterluckor. Här ska jag bo i sex veckor för att skriva klart kandidatuppsatsen. Och kanske skriva klart något mer.

Det är en märklig period i mitt liv även om även den tycks följa alla mina andra perioders "vad ska jag göra sen då?"-förvirring. Jag har först och främst ingenstans att bo. Det är inte riktigt sant för jag har en mamma och en pappa som gärna låter mig bo hos sig och jag har även en pojkvän som jag självklart kan bo hos. Problemet är bara det att de alla bor i Malmö. Jag går ju i skolan i Stockholm. När jag kommer hem efter Paris ska jag jobba i Malmö hela sommaren, så den perioden är liksom avklarad. Men sen då? Jag har en termin kvar av projektarbete och praktik. Jag tror att det blir till att antingen bo på landet eller hyra in mig i ett studentrum. Och sen då?

Min morfar var sjöman och seglade precis som Pippis pappa på de sju haven. Jag vill tro att det är på grund av honom som jag fortsätter att kuska runt land och rike.
Här har jag bott de senaste åren:

1990 - oktober 2008 - Lindholmen
Oktober 2008 - December 2008 - Hostels i Australien och Nya Zeeland
December 2008 - Februari 2009 - Lägenhet i Bondi Beach, Australien
Februari 2009 - April 2009 - Skepp i Sydney Harbour
April 2009 - Juni 2009 - Hostels i Australien
Juni 2009 - September 2009 - Lindholmen
September 2009 - Januari 2011 - Lund
Januari 2011 - Februari 2012 - Lindholmen
Februari 2012 - Februari 2013 - Odenplan
Februari 2013 - April 2013 - Lindholmen
April 2013 - Juni 2013 - Paris
Juni 2013 - Augusti 2013 - Malmö
Augusti 2013 - Januari 2014 - Sthlm????

Det är klart att det hade varit skönt att ha ett ställe att kalla sitt eget, ett ställe att bo i och ett ställe att kunna kalla hemma. Nu när Lindholmen är sålt har jag inget sådant. Men lika skönt som det vore att ha en fast punkt är det svårt att bestämma sig för vart man vill bo. Jag har ju praktiskt taget hela världen framför mig! New York? Tokyo? Shanghai? Paris? Barcelona? Stenhuset på den franska landsbygden? Bali? Indien?

http://www.youtube.com/watch?v=CAfaR6IuO-4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar